کاخ چشمه عمارت عهد صفوی بهشهر کانون آزمون و خطای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران

بر این باوریم که هویت هر سرزمین برخواسته از تاریخ، فرهنگ و آثار باقیمانده از گذشتگان می باشد و هر قوم اندیشمند و آگاهی، سعی دارد تا سرچشمه های دانایی سرزمین خود را در میان آثار، اقوال و نشانه های برجای مانده کشف کند. زمانی نمی گذرد که شاهد سرقت و مصادره شخصیت های گرانسنگ تاریخ ایران نظیر مولوی، فارابی، نظامی و ... توسط کشورهای پیرامونی هستیم و شاید این عیب ناشی از بی توجهی و سهل انگاری در نگهداری آثار و عدم حرمت گذاری نسبت به مفاخری باشد که هر یک در شناسنامه ی فرهنگی جهان دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی می باشند.
شهرستان بهشهر دارنده ی مجموعه ی آثار برجای مانده از دوره ی صفوی در مازندران است که می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد قطب گردشگری تاریخی- طبیعی شمال ایران ایفا نماید و اندک توجه کارشناسانه می تواند این پتانسیل را به فعلیت برساند. متاسفانه ابنیه ی صفوی در بهشهر یا بلاصاحب و کارشناس مانده است و یا از افراد متخصص در نگهداری و کاوش استفاده نشده است و روزبروز بر شدت آسیب رسانی بر آثار موجود توسط افراد ناآگاهی که به عنوان مسئول میراث فرهنگی در این شهر مشغول بکار می باشند، افزوده می شود. نگرانی اهالی فرهنگ مدار شهرستان بهشهر و دوستداران میراث فرهنگی به شرایط بحرانی و اسفبار مجموعه ی عباس آباد در سال های اخیر نه تنها کاسته نشده است بلکه با وضعیتی که در ماه های اخیر در کاخ چشمه عمارت به وقوع پیوست، موجب تشدید نگرانی ها و تاسف فراوان شد. حضور چندین فرد به عنوان کارشناس و مدعی ساخت طاق میان کاخ صفوی چشمه عمارت و ساخت و تخریب چند باره، حاصلی جز آسیب رسانی به بنا چیزی درپی نداشت و بیش از بیست تن گچ را جهت ساخت سقف کمتر از صد متر، به نخاله دانی فرستاد. صرف میلیون ها تومان هزینه، نبود مدیریت و عدم دقت کارشناسان و نظارت بخش مرمت سازمان از دلایل روشن عملکرد میراث فرهنگی در شهری ست که می تواند گردشگران فراوانی را به خود جلب نماید و علاوه بر شرایط طبیعی و اقلیمی، پایتخت تابستانی صفویان را به گردشگران معرفی نماید. امروز این کاخ مکانی جهت آزمون و خطای متولیان فرهنگ و میراث سرزمین ما شده است و علیرغم اینکه طاق بنا بدون دقت ساخته شده و قوس آن از کف طبقه فوقانی بالاتر قرار داشت، روزنامه رسمی ایران در ویژه نامه مازندران در 9 آبان ماه از قول جناب آقای ایزدی، معاونت سازمان مازندران نوشت که بازسازی چشمه عمارت بهشهر انجام شده است. طاقی که با آجرهای متخلخل، آهکی، سنگین وزن و گران قیمت ساخته شد و تقریباً دو برابر آجرهای عصر صفوی وزن دارند و فشار زیادی را به پایه های ساختمان چهارصد ساله وارد می نمایند.
مکاتبات مکرر ما با مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، استاندار سابق مازندران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مسئولین محلی و نامه به ریاست محترم جمهوری و استاندار وقت مازندران متاسفانه هنوز نتوانسته است دردنامه این بی کفایتی ها را التیام بخشد. در تاریخ 14 آبان ماه با محصور نمودن بنا برای چندمین بار سقف کاخ چشمه عمارت تخریب شد و به قول نگهبان محترم این بنا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مقرر نمود از ورود افراد به محوطه خودداری نمایند. متاسفانه کاخ چشمه عمارت مسئول ندارد و هیچ کس پاسخگوی مستقیم این مکان نیست.
امیدواریم با اعزام کارشناسانی متخصص و بررسی عملکرد سازمان از زمستان سال گذشته تاکنون در چشمه عمارت بهشهر، شرح بی مبالاتی ها، حیف و میل مصالح ساختمانی و در نهایت به هدر رفتن بودجه دولتی تخصیص یافته و بیت المال مسلمین مشخص گردد و با حضور مدیریتی شایسته نسبت به حفظ و ساخت ابنیه های ارزشمند موجود اقدامات لازم صورت پذیرد و این شهرستان به جایگاه واقعی خود در حوزه میراث فرهنگی نائل شود.

0 نظرات:

» نظر شما؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes